پژوهشسرای دانش آموزی شهید علیمحمدی رودان
پژوهشسرای دانش آموزی شهید علیمحمدی رودان

پژوهشسرای دانش آموزی شهید علیمحمدی رودان

اساسنامه پژوهشسرا

 
اساسنامه پژوهش سرای دانش آموزی
 
ضرورت
 ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد و پرورش خلاقیت ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعدادها و علایق آنان فراهم نماید ، یکی از اهداف اساسی آموزش و پرورش است . تحقق این هدف با توجه به تنوع علایق و تفاوت تـوانمندی های دانــش آمـوزان و نـیز کـثرت جـمعیت دانش آموزی کشور ، مستلزم دسترسی به ظرفیت های مناسبی از امکانات و منابع است ؛ لکن محدودیت های موجود ، عمدتاً انجام برنامه های اساسی و مبتنی بر گستره استعدادها و تفاوت های فردی دانش آموزان را با مشکل مواجه می نماید ؛ به گونه ای که در عمل ، رویکرد برنامه ها به پوشش عمومی دانش آموزان معطوف می گردد . بدین جهت ، برنامه ریزان ، مدیران و مجریان برنامه های آموزش و پرورش در تعامل با دانش آموزان با نیازهایی از آنان مواجه می شوند که امکانات موجود قادر به تأمین آن ها نیست . لذا ایجاد زمینه هایی علاوه بر شرایط موجود برای افراد علاقه مند و مستعدی که با روحیه تحقیق و پژوهش در تعمیق و توسیع آموخته های خود اهتمام دارند ، امری ضروری به نظر می رسد . تأسیس پژوهش سراهای دانش آموزی به عنوان یکی از راهکارها ، برای تأمین هدف فوق در نظر گرفته شده است .
 
اساسنامه پژوهش سرای دانش آموزی
 
ضرورت
 ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد و پرورش خلاقیت ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعدادها و علایق آنان فراهم نماید ، یکی از اهداف اساسی آموزش و پرورش است . تحقق این هدف با توجه به تنوع علایق و تفاوت تـوانمندی های دانــش آمـوزان و نـیز کـثرت جـمعیت دانش آموزی کشور ، مستلزم دسترسی به ظرفیت های مناسبی از امکانات و منابع است ؛ لکن محدودیت های موجود ، عمدتاً انجام برنامه های اساسی و مبتنی بر گستره استعدادها و تفاوت های فردی دانش آموزان را با مشکل مواجه می نماید ؛ به گونه ای که در عمل ، رویکرد برنامه ها به پوشش عمومی دانش آموزان معطوف می گردد . بدین جهت ، برنامه ریزان ، مدیران و مجریان برنامه های آموزش و پرورش در تعامل با دانش آموزان با نیازهایی از آنان مواجه می شوند که امکانات موجود قادر به تأمین آن ها نیست . لذا ایجاد زمینه هایی علاوه بر شرایط موجود برای افراد علاقه مند و مستعدی که با روحیه تحقیق و پژوهش در تعمیق و توسیع آموخته های خود اهتمام دارند ، امری ضروری به نظر می رسد . تأسیس پژوهش سراهای دانش آموزی به عنوان یکی از راهکارها ، برای تأمین هدف فوق در نظر گرفته شده است .
 
ماده 1 : تعریف
 پژوهش سرای دانش آموزی ، مرکزی است که به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت های آنان با فراهم نمودن امکانات و تجهیزات لازم تأسیس می شود .
 
ماده 2 : اهداف
 1 ـ اشاعه فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی و گروهی در بین دانش آموزان ؛
2 ـ رشد و توسعه بنیه علمی و پژوهشی دانش آموزان و ایجاد زمینه برای بروز خلاقیت های آنان ؛
 3 ـ تشویق و ترغیب دانش آموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیت های عملی و کاربردی ؛
 4 ـ هدایت و راهنمایی دانش آموزان در جهت علایق و استعدادهایشان ؛
 5 ـ فراهم نمودن امکان دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور ؛
6 ـ ایجاد زمینه مشارکت دانش آموزان مستعد در انجام پژوهش های ملی و منطقه ای .
 
ماده 3 : سیاست گذاری
 سیاست گذاری ها ، برنامه ریزی های کلان و نظارت و ارزشیابی در سطح کشور توسط معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی وزارت انجام می پذیرد .
 
ماده 4 : ارکان و تشکیلات
 الف : شورای برنامه ریزی استان ؛ ب : کمیته برنامه ریزی منطقه ؛ ج : رئیس مرکز ؛ د : واحد آموزش ؛ و : واحد پژوهش ؛ هـ : واحد پشتیبانی .
 
 ماده 5 : تـــرکیب اعضاء و وظایف شورای برنامه ریزی استان
 الف : اعضاء شورای برنامه ریزی عبارتند از :
 1ـ رئیس سازمان ‌آموزش و پرورش ( رئیس شورا ) ؛
 2ـ معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی ( دبیر ) ؛
 3ـ معاون پشتیبانی ؛
 4ـ هماهنگ کننده گروه های آموزشی استان ؛
5 ـ یکی از رؤسای پژوهش سراهای دایر در استان به انتخاب رئیس سازمان ؛
6 ـ یک نفر صاحبنظر در امور پژوهشی به انتخاب معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی .
 ب : وظایف شورای برنامه ریزی استان عبارتند از :
 1 ـ برنامه ریزی برای تحقق اهداف تعیین شده پژوهش سراها ؛
2 ـ تصویب برنامه سالانه پیشنهادی کمیته برنامه ریزی منطقه ؛
 3 ـ تعیین راهکارهای مناسب برای برقراری ارتباط با مراکز علمی ، پژوهشی و نیز مؤسسات حقوقی ؛
4 ـ نظارت و ارزشیابی از عملکرد پژوهش سرا ؛
 5 ـ تعیین منابع مالی و تصویب بودجه سالانه ؛
6 ـ تشکیل جلسات ، حداقل یک بار در ماه .
 تبصره : تصمیم های متخذه با رأی اکثریت اعضاء معتبر است .
 
ماده 6 : ترکیب اعضاء و وظایف کمیته برنامه ریزی منطقه
 الف : اعضای کمیته برنامه ریزی منطقه عبارتند از :
1ـ رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ( رئیس کمیته ) ؛
 2ـ معاون آموزشی منطقه ؛
 3ـ معاون پشتیبانی ؛
4ـ رئیس پژوهش سرا ؛
 5 ـ مسؤول واحد آموزش ؛
 6 ـ مسؤول واحد پژوهش ؛
7ـ مسؤول واحد پشتیبانی ؛
 8 ـ یـک نفر از دبـیران صاحبنظر در امــور پژوهشی ( ترجیحاً در رشته های علوم پایه ) به انتخاب معاون آموزشی ؛
 9ـ نماینده دانش آموزان پژوهشگر به انتخاب اعضای پژوهش سرای دانش آموزی .
ب : وظایف کمیته برنامه ریزی منطقه :
 1 ـ تدوین برنامه سالانه و پیشنهاد به شورای برنامه ریزی برای تصویب ؛
2 ـ برنامه ریزی به منظور جذب و جلب دانش آموزان مستعد به پژوهش سرا و تقویت روحیه همکاری و مشارکت دانش آموزان ؛
3 ـ برنامه ریزی برای جلب همکاری دبیران مجرب ؛
4 ـ برنامه ریزی برای ارتباط با مؤسسات علمی و پژوهشی ؛
 5 ـ برنامه ریزی برای تشکیل همایش های علمی ، برگزاری جشنواره ها و انتشار مقالات علمی ؛
 6 ـ تدوین برنامه های اجرایی در خصوص مصوبات شورای برنامه ریزی .
 تبصره : تصمیم های شورای برنامه ریزی با اکثریت آراء معتبر است .
 
ماده 7 : وظایف پژوهش سرا 
 1 ـ برنامه ریزی برای ایجاد زمینه های بروز خلاقیت و نوآوری دانش آموزان ؛
 2 ـ برنامه ریزی برای تقویت روحیه همکاری و مشارکت دانش آموزان در انجام فعالیت های علمی و پژوهشی ؛
 3 ـ برگزاری کنفرانس ها و همایش ها و جشنواره های علمی ؛
 4 ـ ایجاد بانک اطلاعاتی مورد نیاز دانش آموزان ؛
 5 ـ ایـجاد کـارگاه ها و آزمایشگاه ها و کتابخانه مورد نیاز برای انجام پژوهش های دانش آموزی ؛
 6 ـ حمایت از دانش آموزان پژوهشگر و نظارت و هدایت طرح های تحقیقاتی آنان ؛
7 ـ ایجاد زمینه برقراری ارتباط پژوهشگران دانش آموز با سایر نهادها و مؤسسات علمی و پژوهشی و آموزشی ؛
 8 ـ‌ تشکیل انجمن های علمی دانش آموزی ؛
9 ـ به کارگیری دبیران و اساتید مجرب برای آموزش و راهنمایی طرح های پژوهشی دانش آموزان ؛
 10ـ استفاده از نظرات و پیشنهادهای صاحبنظران امر تعلیم و تربیت ؛
 11 ـ بـــرنامه ریـــزی جهت اجرای سیاست های مصوب شورای برنامه ریزی و کمیته برنامه ریزی پژوهش سرا ؛
 12 ـ برگزاری مسابقات علمی ، پژوهشی و آزمایشگاهی ؛
 13 ـ تشکیل نمایشگاه هایی از دست ساخته ها و نتایج پژوهشی دانش آموزان ؛
 14 ـ فراهم نمودن زمینه های مشارکت دانش آموزان پژوهشگر در پژوهش های ملی و منطقه ای ؛
15 ـ برقراری ارتباط با مدیران واحدهای آموزشی برای شناساندن فعالیت های پژوهش سرا و جلب نظر دبیران به اهمیت تحقیق و پژوهش در فرآیند یاد دهی ـ یادگیری و نیز تشویق دانش آموزان به مطالعه و تحقیق ؛
 16 ـ مشارکت در مجامع علمی و پژوهشی ؛
 17 ـ ارائه گزارش های مرحله ای به شورای برنامه ریزی ؛
 18 ـ تأمین منابع مالی مورد نیاز .
 
ماده 8 : نحوه اداره پژوهش سرا
رئیس پژوهش سرا که با پیشنهاد معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی و ابلاغ رئیس اداره منصوب می گردد ، مــسؤولیت اداره پژوهش سرا را به عهده دارد . وی برای حسن اداره این مرکز ، از بین اعضای گروه های آموزشی ، افراد علاقه مند واجد شرایط را به عنوان مسئولین واحدهای آموزش ، پژوهش و پشتیبانی ، به تناسب حجم فعالیت مرکز ، در اختیار خواهد گرفت .
 
ماده 9 : واجدین شرایط عضویت در پژوهش سرا
 دانـش آمـوزان دوره مـتوسطه نـظری ، فنی و حرفه ای ، کاردانش ، و نیز دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی به شرح زیر می توانند از امکانات پژوهش سرا استفاده نمایند :
 الف : دانش آموزانی که به تشخیص شورای دبیران واحد آموزشی از توانایی ، استعداد و علاقه کافی به مطالعه و تحقیق برخوردار باشند ؛
ب : دانش آموزانی که در مسابقات علمی ، فرهنگی و هنری ، تحقیقاتی و آزمایشگاهی موفق به رتبه در هر یک از مراحل اجرایی شده اند ؛
ج : دانش آموزان واجد شرایط شرکت در مراحل جشنواره خوارزمی و المپیاد ها ؛
 د : دانش آموزانی که در هر پایه و رشته تحصیلی حایز رتبه های اول تا پنجم در سطح مدارس باشند ؛
هـ : دانش آموزان دوره راهنمایی که علاقه مندی قابل توجهی به فعالیت های پژوهشی داشته باشند ، با تصویب و معرفی شورای معلمان می توانند به عضویت پذیرفته شوند .
 
ماده 10 : شرایط و نحوه تأسیس
 1 ـ اختصاص ساختمان مناسب ، به طوری که فضاهای لازم جهت دایر نمودن آزمایشگاه ها و کارگاه رایانه ، کتابخانه ، سالن مطالعه و همایش در آن موجود باشد ؛
2 ـ تجهیز آزمایشگاه ، کارگاه و کتابخانه و وسایل سمعی و بصری مورد نیاز ؛
 3 ـ تأمین نیروی انسانی واجد شرایط برای اداره مرکز ؛
4 ـ پیشنهاد تأسیس از سوی منطقه آموزش و پرورش به سازمان آموزش و پرورش استان ؛
 5 ـ انجام بررسی های لازم پیرامون پیشنهاد تأسیس از سوی معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی استان و صدور مجوز در صورت تأیید از سوی سازمان آموزش و پرورش استان .
 
ماده 11 : نظارت و ارزشیابی
 1 ـ نظارت مستمر بر فعالیت های پژوهش سرا توسط معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی منطقه اعمال خواهد شد .
 2 ـ در سطح استان ، نظارت بر حسن انجام فعالیت های پژوهش سراها و ارزشیابی از عملکرد آن ها بر اساس معیارهایی که از سوی معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی اعلام می گردد ، به عهده معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی استان خواهد بود .
 3 ـ سازمان آموزش و پرورش استان ، گزارش های مربوط به نظارت و ارزشیابی عملکرد و نیز فهرست فعالیت های پژوهشی انجام شده را در پایان هر سال تحصیلی به معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی وزارت ارائه خواهد داد .
 
ماده 12 :منابع مالی
 هزینه های مورد نیاز پژوهش سراها از منابع زیر تأمین می شود :
 1 ـ اعتبارات تخصیصی از سوی شوراهای آموزش و پرورش استان ها و مناطق ؛
 2 ـ مؤسسات محلی از قبیل شهرداری ها ، مراکز علمی و پژوهشی و بنگاه های اقتصادی ؛
 3 ـ کمک های مردمی .
 
ماده 13 :
شیوه نامه اجرایی این اساسنامه توسط معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی تهیه و ابلاغ خواهد شد .
 
ماده 14 :
 این اساسنامه در 14 ماده تدوین و از تاریخ ابلاغ قابل اجراست .
 

 

شیوه نامه اجرایی
 
شیوه نامه اجرایی اساسنامه پژوهش سرای دانش آموزی به استناد ماده 13 اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی ( که به شماره 28/420 مورخ 14/11/1381 به سازمان های آموزش و پرورش ابلاغ گردیده است ) و به منظور تمهید مقدمان لازم جــهت اجـرای دقـیق امـور در هر یک از مراحل تاسیس ، تجهیز ، اداره و انجام فعالیت های پـژوهش سـراهای دانش آموزی ، شیوه نامه زیر ابلاغ    می گردد . امید است با دقت نظر ، جدّیّت و پی گیری مسئولین امر ، شاهد شکل گیری اصولی و تحقق اهداف پـژوهش سـراهای دانش آموزی در سراسر کشور باشیم .
 الف ) کلیات :
 1 ـ پـژوهش سـراهای دانش آموزی به منظور تحقق اهداف مندرج در ماده 2 اساسنامه مربوط ، تأسیس و راه اندازی می شوند ، لذا فراهم نمودن ساز و کارهای لازم برای اصول به اهداف مذکور ، لازمه هر گونه درخواست تأسیس است .
 2 ـ خــط مـشی ها و سـیاست گذاری های کـلان در راستای تحقق اهداف پـژوهش سـراهای دانش آموزی در سراسر کشور توسط معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی وزارت تعیین و ابلاغ می گردد .
 3 ـ در سال جاری ، پـژوهش سـراها در مراکز استان ها و مناطق بزرگ آموزشی کشور دایر خواهد شد و توسعه ان ها در سنوات آتی ، منوط به تأمین کامل شرایط ، اعتبارات و نیز ارزیابی مثبت از عملکرد پـژوهش سـراهای دایر شده در هر استان می باشد .
4 ـ رؤسای محترم سازمان های آموزش و پرورش پس از صدور مجوز تأسیس نسبت به تشکیل شورای برنامه ریزی پژوهش سراهای استان بر طبق ماده 5 اساسنامه اقدام و در خصوص انجام وظایف تعیین شده در بند « ب » همین ماده اهتمام جدی نمایند .
 5 ـ لازم است مناطق آموزشی که مجوز تأسیس پـژوهش سـراهای دانش آموزی دریافت می دارند ، طـبق مـاده 6 اسـاسنامه نـسبت بـه تشکیل کمیته برنامه ریزی منطقه اقدام نمایند و بر اساس بند « ب » این ماده نسبت به انجام وظایف تعیین شده اهتمام جدی مبذول دارند.
 ب ) راه اندازی :
 1 ـ بر اساس ماده 10 اساسنامه ، مناطق آموزش و پرورش ، مجوز تأسیس پـژوهش سـرا را از سازمان آمـوزش و پرورش درخواست می نمایند و سازمان ، بعد از بررسی های لازم ، در صورت تأیید درخواست های واجد شرایط ، جهت صدور مجوز نهایی تأسیس برای هر یک از پژوهش سراها هماهنگی لازم را با دفتر آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی به عمل خواهد آورد .
2 ـ معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی سازمان با موافقت رئیس سازمان ، مناطق مورد نظر برای تأسیس پژوهش سراها را معین و پس از برآورد اعتبارات و هزینه های تجهیز مورد نیاز و تامین فضای فیزیکی لازم ، میزان توان سازمان را برای تأسیس بر طبق فرم های شماره ( 1 و 2 ) به دفتر آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی اعلام می نمایند .
3 ـ دفتر آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی پس از بررسی فرم های حاوی اطلاعات خواسته شده در خصوص انطباق شرایط پیشنهادی سازمان های آموزش و پرورش برای تأسیس با معیارها و ضوابط تعیین شده ، اعلام نظر می نماید ؛ به گونه ای که تأسیس و توسعه این مراکز در سراسر کشور متناسب با جمعیت دانش آموزی متوسطه استان ها و مناطق و نیز رعایت اولویت مناطق محروم باشد . ج ) شرایط و امکانات :
 1 ـ سازمان آموزش و پرورش متقاضی تأسیس پژوهش سرا باید علاوه بر تأمین و معرفی ساختمان مناسب و نیروی انسانی مورد نیاز ، حداقل نیمی از هزینه های تجهیز و راه اندازی را بر طبق فرم شماره ( 3 ) از منابع استانی تعهد و تأمین نماید . معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی وزارت نیز حداکثر معادل نصف هزینه های مذکور را در صورت وجود اعتبار تقبل خواهد کرد .
2 ـ فضای فیزیکی برای تأسیس پژوهش سرا باید دارای امکان استقرار کتابخانه ، آزمایشگاه ، کارگاه رایانه ، حداقل 3 کلاس درس ، سالن مطالعه ، نمازخانه ، محل استقرار دبیران و اساتید ، مدیریت و دیگر عوامل اجرایی باشد و در موقعیت مکانی مناسب قرار داشته بـاشد ؛ بـه گونه ای که دسترسی و آمد و شد دانش آموزان به محل آن سهل باشد .
 د ) نحوه اداره پژوهش سراهای دانش آموزی :
 1 ـ پـست های سـازمانی پـژوهش سـراهای دانـش آموزی بر اساس اساسنامه مربوط از محل پست های سازمانی آزمایشگاه های مرکزی به شرح زیر تأمین می گردد :
 الف ) مسئول مرکز با عنوان کارشناس مسئول پژوهش سرای دانش آموزی و آزمایشگاه مرکزی ؛
 ب ) مسئول واحد آموزش با عنوان کارشناس آزمایشگاه ؛
 ج ) مسئول واحد پژوهش با عنوان کارشناس آزمایشگاه ؛
 د ) مسئول واحد پشتیبانی با عنوان کارشناس آزمایشگاه ؛
 هـ ) خدمتگزار ، سرایدار .
2 ـ مسئول پژوهش سرا از بین دبیران علاقه مند ، با تجربه و آشنا به امور تحقیق و پژوهش و برخوردار از مقبولیت لازم به پیشنهاد معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی منطقه و با ابلاغ رییس اداره منصوب می گردد .
 3 ـ هـر یــک از مــسئولین واحد های آموزشی ، پژوهشی و پشتیبانی از بین دبیران مجرب ، علاقه مند و آشنا به امور پژوهشی ، به پیشنهاد مسئول پژوهش سرا و پس از تأیید و صدور ابلاغ توسط معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی منطقه زیر نظر مسئول پژوهش سرا فعالیت می نمایند .
4 ـ مقررات داخلی پژوهش سرا در خصوص نحوه استفاده از سایر همکاران به صورت غیر موظف ، عضویت دانش آموزان ، انضباط داخلی و نیز سایر مواردی که رعایت آن در ارایه کیفی برنامه ها مؤثر است ، توسط مسئول پژوهش سرا تهیه و بعد از تصویب کمیته برنامه ریزی منطقه لازم الاجرا خواهد بود .
5 ـ پژوهش سرای دانش آموزی در ایام هفته دایر خواهد بود و مسئول پژوهش سرا باید به گونه ای برنامه ریزی نماید که دانش آموزان دختر و پسر به صورت مجزا در ایام هفته بتوانند از امکانات پژوهش سرا استفاده نمایند .
 هـ ) شرایط پذیرش دانش آموزان :
1 ـ مـناطق آموزش و پرورش محل تشکیل پژوهش سراها نسبت به تبیین اهداف و برنامه های پژوهش سرا برای دانش آموزان ، اولیاء و دبیران واحدهای آموزشی متوسطه به نحو متقضی و با استفاده از رسانه های محلی اقدام نمایند .
 2 ـ مـناطق آمـوزش و پـرورش از طـریق تـشکیل جلسات با مدیران واحدهای آموزشی متوسطه و گروه های آموزشی ، برای اتخاذ شیوه های مناسب جلب و جذب دانش آموزان به پژوهش سراها بر طبق ماده ( 9 ) اساسنامه اقدام می نمایند .
 3 ـ مسئول پژوهش سرا می تواند به منظور تقویت روحیه مشارکت دانش آموزان ، با تصویب کمیته برنامه ریزی منطقه ، مبلغی را به عنوان حق عضویت از دانش آموزان دریافت نماید .
 4 ـ دانش آموزان دوره متوسطه و نیز دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی در صورتی که واجد یکی از شرایط زیر باشند ، می توانند به عضویت پژوهش سرا پذیرفته  شوند و از امکانات آن استفاده نمایند :
 الف ) دانش آموزانی که به تشخیص شورای دبیران واحد آموزشی از توانایی ، استعداد و علاقه به مطالعه و تحقیق برخوردار باشند .
 ب ) دانش آموزانی که در مسابقات علمی ، فرهنگی و هنری ، تحقیقاتی و آزمایشگاهی موفق به اخذ رتبه شوند .
 ج ) دانش آموزان واجد شرایط شرکت در کلیه مراحل جشنواره خوارزمی و المپیادها .
 د ) دانش آموزانی که در هر پایه و رشته تحصیلی دارای رتبه های اول تا پنجم در سطح مدارس باشند .
 تبصره : دانش آموزان دوره راهنمایی که علاقه مندی قابل توجهی به فعالیت های پژوهشی داشته باشند ، با هماهنگی کمیته برنامه ریزی منطقه و پس از تصویب و معرفی شورای معلمان می توانند به عضویت پذیرفته شوند .
 و ) اعتبارات :
1 ـ مطابق بند ( 5 ) از قسمت « ب » ماده ( 5 ) اساسنامه ، اعتبارات مورد نیاز سالانه هر یک از پژوهش سراهای دایر در استان براساس برنامه های مصوّب هر یک از پژوهش سراها توسط شورای برنامه ریزی پژوهش سراهای استان تصویب و ابلاغ می شود . تعیین منابع مالی و تأمین اعتبارات مذکور توسط سازمان آموزش و پرورش انجام می شود .
 2 ـ هزینه های جاری مرکز از منابع داخلی استان و با تصویب شورای آموزش و پرورش استان و مناطق تأمین خواهد شد .
 3 ـ میزان و نحوه پرداخت حق الزحمه عواملی که بنا به ضرورت به صورت غیر موظف با پژوهش سرا همکاری می نمایند ، بنا به پیشنهاد مسئول مرکز و پس از تصویب کمیته برنامه ریزی از محل اعتبارات مناطق قابل پرداخت می باشد .
 4 ـ تخصیص اعتبارات ستادی صرفاً برای مرحله تأسیس و تجهیز پژوهش سراها انجام می پذیرد ؛ منوط به این که تعهدات سازمان آموزش و پرورش نیز در این خصوص و تأمین هزینه های بعدی محقق شود .
 ز ) نظارت و ارزشیابی :
1 ـ مـعاونت آمـوزش و پـرورش نـظری و مـهارتی اسـتان ، نظارت بر حسن انجام فعالیت های پژوهش سراها را به عهده خواهد داشت . لازم است این معاونت از عملکرد هر یک از پژوهش سراها بر اسـاس معیارهایی که هر سال از سوی دفتر آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی اعلام خواهد شد ، ارزشیابی دقیق علمی به عمل آورده و گزارش آن را به شورای برنامه ریزی پژوهش سراهای استان ارایه نماید .
 2 ـ سازمان آموزش و پرورش استان موظف است در پایان هر سال ، گزارش جامعی از برنامه ها و فعالیت های پژوهشی و آموزشی و نتایج ارزشیابی از عملکرد هر یک از پژوهش سراها را به دفتر آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی ارایه نماید .
سایر موارد اجرایی که در این شیوه نامه به آن ها اشاره نشده است ، بعد از تصویب شورای برنامه ریزی پژوهش سراهای استان و با هماهنگی دفتر آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی قابل اجرا خواهد بود .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.